Niezrównana pasja muzyczna Włochów zaowocowała wielką miłością do opery. Jest to gatunek najbliższy ich sercom, gdyż ucieleśnia takie wartości jak ujawnianie i wyrażanie najgłębiej skrywanych i przeżywanych emocji.
Radość, żywiołowość, ekspresyjność.
Opera to dusza Włoch zaklęta w dźwiękach.
Aby uczcić tę najwytworniejszą z form artystycznych, Montegrappa zdecydowała się uczcić kolekcją „Emozioni di Musica” ten nie podlegający dyskusji fakt.
„Cyrulik Sewilski” Gioachino Rossiniego jest tym dla koneserów opery, czym dla miłośników jazzu jest Miles Davis, a dla rockmanów grupa Pink Floyd.
Ta legendarna opera była interpretowana przez najlepsze głosy ostatnich dwóch wieków z głównymi rolami odgrywanymi przez takie osobistości jak: Tito Gobi, Beverley Sills, Placido Domingo, Maria Callas i wielu innych.
Najlepszym potwierdzeniem statusu tego dzieła jest niezliczona ilość nawiązań w późniejszych filmach i animacjach , aż po uwerturę graną podczas napisów końcowych w fimie Beatlesów – „Help!”.
Cyrulik Sewilski skomponowany przez Rossiniego w dwa tygodnie miał swoją premierę 20 lutego 1816 roku w Argentyna Theatre. Mimo tego, że jest uważana za pierwszą włoską operę wystawianą w Ameryce Północnej, gdzie do dziś widnieje na piątym miejscu najbardziej popularnych, w czasie debiutu w Rzymie okazała się wielką klapą, prawdopodobnie sabotowana przez konkurencję. Rossini zauważył: „Co za wrzawa tego wieczoru! Myślałem, że zawali się fasada budynku Argentyna Theatre od gwizdów i kpin włoskiej publiczności.”
Poziom muzyczny opery przewyższył rangę przedsięwzięcia i zaskoczył kunsztem. Historia jest tak samo czarująca, jak muzyka. Hrabia Almaviva namawia cyrulika Figaro, aby pomógł mu uwieść Rosinę. Sekretne porządanie żywi wobec niej również strażnik Don Bartoldo. Elementy tej niezrównanej klasyki są kanwą każdej współczesnej komedii romantycznej lub opowieści o perypetiach miłosnych.
Aby najbardziej oddać ducha dzieła Rossiniego, Montegrappa zdecydowała się wykorzystać starą metodę odlewniczą kokili. Praca nad piórem zaczyna się od skrupulatnego rzeźbienia trwającego wiele miesięcy, co pozwala nadać każdemu dziełu indywidualny rys, będący efektem wysiłku jednego człowieka. Aby oddać piękno detali i finezję rzeźby, Monegrappa wykorzystała metale szlachetne. Formy odlewane są zapomnianą już metodą z użyciem wosku, a efekt końcowy uzyskuje się poprzez dopracowanie ręką mistrza.
Tak jak w dekoracji teatralnej, korpus pióra jest zdobiony widokiem osiemnastowiecznej Sewilli z wyeksponowaną dzwonnicą Girarda i Złotą Wieżą.
Rzeźbiarz Montegrappy odwołał się do mauretańskiego stylu starożytnych budynków w Sewilli, który zainspirował niecodzienny kształt końcówki korpusu.
Skuwka udekorowana jest scenami z opery: Figaro trzymającym gitarę w dłoniach, pojawiającym się w pobliżu balkonu Don Bartholo, śpiewającym jedną z najbardziej arii – „Largo At Faktotum”. Górna część skuwki w srebrnej wersji pióra wiecznego i pióra kulkowego upiększona jest srebrnym azulejo [rodzaj cienkich płytek, z których układane są artystyczne mozaiki] , materiałem charakterystycznym dla Andaluzji, który do dzisiaj upiększa wiele najsłynniejszych budynków w Sewilli, a motywy zapożyczone z azulejo zdobią klip.
Giuseppe Aquila, prezes Montegrappy, z dumą podkreśla, że w wersji srebrnej pióra poszczególne części tego szlachetnego metalu zostały ozdobione techniką nigdy dotąd nieużywaną. Była ona rozwijana i udoskonalana przez wykwalifikowanych rzemieślników Montegrappy, nadających metalowi, poprzez koloryzowanie go, odcień błękitu celuloidu. Sprawia to wrażenie głębi rzeźby.
W wersji złotej wyszukana technika emaliowania na gorąco, wiernie oddaje olśniewające odcienie błękitu w azulejo, połyskujące nawet na najmniejszych cząstkach.
W wersji złotej z drogimi kamieniami, perle włoskiej ekskluzywnej kolekcji – azulejo jest kompozycją diamentów ze szlifem pave z turkusowymi wstawkami. Diamenty ozdabiają także korpus, skuwkę i klip.
Aby zaprezentować gwiaździste niebo z pierwszego aktu opery Monegrappa wykorzystała najlepszy błękitny celuloid, z masą perłową i skrzącymi pasmami.
Stalówkę w srebrnej wersji pióra wiecznego dekoruje białe i żółte złoto. W wersji złotej wysadzanej kamieniami szlachetnymi, stalówka wykonana jest w całości z żółtego złota, a dekorowana jest białym.
Na każdym z nich grawerowane jest okno domu Don Bartolda, z którego Rosina słucha poruszającej serenady hrabiego Almaviva.
Każde pióro z limitowanej edycji: „Zaproszenie na Cyrulika Sewilskiego” opakowane jest w ozdobne pudełko, które przywodzi na myśl kształty, kolory i sceny z opery: biel starych, sewilskich budynków, słynną kolumnadę dziedzińca Alkazar, na wielu opakowaniach znajduje się azulejo.
Po raz kolejny ta znakomita manufaktura przykuwa naszą uwagę niezwykłym przyborem piśmiennym.
To kolejne porywające pióro wieczne.
Kolekcja składa się z 1637 sztuk, aby podkreślić rok pierwszego wystawienia opery w Teatrze San Cassino.
Wytworzono 1000 piór wiecznych ze sterlingowego srebra z celuloidową skuwką, korpusem i 18 karatową stalówką.
584 pióra kulkowe ze sterlingowego srebra.
37 piór wiecznych z korpusem i skuwką z 18 karatowego żółtego złota i celuloidu.
16 piór wiecznych z korpusem i skuwką z 18 karatowego złota zdobionych 349 diamentami o łącznej wadze 1,5 karata i oczywiście z 18 karatową złotą stalówką.