Firma Mont Blanc powstała w roku 1906 w Hamburgu. Firma od ponad stu lat kojarzona jest ze sztuką tworzenia znakomitych instrumentów piśmienniczych oraz z najwyższym szczytem Alp wznoszącym się na wysokość 4810 m n.p.m. Góra w języku włoskim - "Monte Bianco" zwana jest Białą Górą, natomiast w języku francuskim "La Dame Blanche", Białą Damą. Obie te nazwy nierozerwalnie związane są z niemiecką wytwórnią artykułów piśmiennych.
Od momentu powstania wytwórnia borykała się z brakiem kapitału. Najpierw sprawcą finansowych problemów firmy był jej założyciel August Ebertein, który wyprzedając wyposażenie firmy spłacał swoje długi.
Drugim elementem poważnych problemów młodego przedsiębiorstwa było wycofanie kapitału hamburskiego zrzeszenia sprzedawców artykułów piśmiennych, które wcześniej zainwestowało w firmę Mont Blanc.
Kryzys gospodarczy roku 1908, nie sprzyjał rozwojowi firmy, nie zniechęcił jednak założycieli firmy Augusta Ebersteina i Alfreda Nehemiasa do podjęcia dalszych działań. Obaj panowie w końcu zainteresowali firmę "Rothschild Behrens & Company of Hamburg" swoim pomysłem i postanowili, by przedsięwzięcie wspierała finansowo jako cichy wspólnik. Ruszyła karuzela uzdrawiania firmy. Pojawiali się i znikali kolejni udziałowcy, a efektem tych przemian był kolejny poważny kryzys finansowy firmy, który miał miejsce w roku 1909. Śmierć Alfreda Nehamiasta, oraz ciągnące się malwersacje Ebersteina niemal doprowadziły do upadku firmy.
Od roku 1910 Mont Blanc położył nacisk na export swoich produktów. Firma otworzyła swoje przedstawicielstwa w Paryżu, Londynie i Barcelonie. Rok później wszystkie pióra produkowane z białym czubkiem otrzymały nazwę Mont Blanc, a z czerwonym, Roge et Noir. Słynna biała gwiazda pojawiła się dopiero w roku 1923, kiedy został opatentowany techniczny proces umieszczania jej na czubku skuwki. Rok 1924 okazał się rokiem wielkiego przełomu w firmie. Wtedy to właśnie zostało wyprodukowane klasyczne pióro wieczne Mont Blanc Meisterstuck, które stało się wizytówką firmy i obiektem kultu. Klasyczne, ponad czasowe wzornictwo, mistrzowskie wykonanie, to tylko najważniejsze cechy kolekcji, która stała się najbardziej rozpoznawalna z szerokiej gamy innych produktów wytwarzanych przez fabrykę. "Meisterstuck", to niemieckie słowo, które oznacza "arcydzieło". W tej nazwie producent zawarł całą myśl techniczną, tradycję i elegancję, które stanęły u podstaw powstania tego modelu pióra wiecznego.
Wśród sporej rzeszy miłośników i kolekcjonerów instrumentów piśmienniczych znana jest opowieść, która połączyła markę Mont Blanc i Adolfa Hitlera.
Adolf Hitler zapragnął mieć pióro marki Mont Blanc. Rzemieślnik, który takie pióro wykonywał był żydowskiego pochodzenia. Według przekazów, umieszczony biały płatek śniegu na skuwce, tak naprawdę był gwiazdą Davida. Wszyscy Żydzi podczas tego okresu historii zobowiązani byli nosić w widocznym miejscu symbol nacji żydowskiej. W niewiedzy Adolf Hitler w lewej kieszeni swego garnituru i munduru, na piersi, nosił również gwiazdę Davida w formie znaku - Mont Blanc. Pikanterii tej opowieści dodają spekulacje na temat żydowskiego pochodzenia Adolfa Hitlera.
Wśród wielu metod promocji, jakie stosują producenci artykułów piśmienniczych na całym świecie, pragnący sprzedać własne modele odgrywa reklama. Niektórzy producenci tworzą własne komórki wewnątrz firmy, które zajmują się strategią reklamy.
Liderem w tej branży od zawsze była marka Mont Blanc, która może poszczycić się wyjątkowo nowoczesnymi i prekursorskimi pomysłami, które zastosowano w kampaniach reklamowych marki. Po drogach jeździły autobusy z reklamami firmy, pojawiały się auta transportujące pióra ogromnych rozmiarów, a nad miastami krążyły samoloty ozdobione wielkim logo firmy.
Przywołując, że były to lata dwudzieste i trzydzieste XX w. trzeba przyznać, że marketing jaki stosowała firma był czymś niecodziennym.
Za wielką reklamą przyszedł czas na rozszerzenie asortymentu, o papier listowy, atramenty, futerały na przybory piśmiennicze, oraz biurową galanterię skórzaną.
Zakończenie II wojny światowej, powojenna reforma walutowa oraz wprowadzenie nowej waluty "Deutsche Mark" ustabilizowało rozchwianą gospodarkę niemiecką. Wzrosło zapotrzebowanie na instrumenty piśmiennicze, co skrzętnie wykorzystała firma z pod białej gwiazdy. Ważną datą w historii marki był rok 1952, kiedy to pojawił się po raz pierwszy model Masterpiece 149.
Lata siedemdziesiąte to pełna stabilizacja marki, ale bez możliwości większego rozwoju. Nadchodził kolejny okres charakteryzujący się brakiem kapitału. Tym razem wsparcie finansowe przyszło od firmy Dunhill, która miała znacznie większe doświadczenie i ugruntowaną pozycję w sprzedaży artykułów luksusowych na rynkach międzynarodowych. W 1977 londyńska firma nabyła większościowe udziały w Mont Blanc. Efektem takiego posunięcia było zwiększenie sprzedaży na niektórych rynkach od 40% do 80%. W Japonii na przykład firma Mont Blanc stała się liderem tego rynku.
W 1985 roku Dunhill przejął w całości firmę Mont Blanc. Nastepnie marka trafia pod skrzydła Vendome Luxury Group S.A która tworzy docelowo Richemont Group, drugą co do wielkości grupę na świecie zrzeszającą marki luksusowe, do których zalicza się: Mont Blanc, Cartier, VanCleef & Arles, Vacheron Constantin, Jaeger-Le Coultre, Piaget, Baume & Mercie, A.Lange & Solne, Panerai, Alfred Dunhill, Roger Dubois, Chloe i IWC.
Richemont Group jest szwajcarską kampanią finansową zajmującą się sprzedażą prestiżowych i luksusowych produktów. Konsorcjum zostało założone przez multimilionera Johanna Ruperta a jej działalność opiera się na sprzedaży takich produktów jak: najwyższej jakości biżuteria, ekskluzywne zegarki, prestiżowe artykuły piśmiennicze oraz ubrania.
Niemiecki producent jest znany od pokoleń jako producent wysokiej jakości przyborów do pisania, a ostatnio jako producent artykułów skórzanych, zegarków i biżuterii. Swoją pierwszą kolekcję zegarków firma zaprezentowała w roku 1997. Prawdziwy przełom przyszedł natomiast w roku 2007 kiedy to doszło do połączenia Mont Blanc z małą manufakturą zegarmistrzowską Minerwą, której korzenie datują się na rok 1858. Utworzenie Instytutu Badawczego Wielkiego Zegarmistrzostwa - Instytut Minerva de Recherche en Saute Horologerie stało się podstawą do wkroczenia marki na salony wielkich marek produkujących najlepsze czasomierze. W ostatnich latach asortyment produktów powiększył się i w swojej ofercie firma posiada także wysokiej jakości okulary i kosmetyki.
Mont Blanc ma swoje głębokie korzenie w kulturze pisania i z tego właśnie powodu tak bardzo angażuje się we wspieranie kultury. Poprzez swoją rozmaitą międzynarodową działalność, firma nadal jest marką o największej rozpoznawalności na świecie. W obecnej chwili istnieje około 9000 autoryzowanych punktów sprzedaży detalicznej w ponad 70 krajach świata oraz 200 butików firmowych Mont Blanc.